Lokal öl skapas med känsla

Kimito Brewing har erövrat Kimitobornas hjärtan med sitt okomplicerade men mångsidiga produktsortiment. Bryggeriet gör öl med känsla, vilket också återspeglas i företagets varumärke, och för ägaren Jonas Sahlberg är bryggeriet en förlängning av sin personlighet. Företaget har vuxit genom åren med hjälp av Leader-landsbygdsfinansiering, men i framtiden avser bryggeriet att investera i kvalitet istället för tillväxt.

Det bästa möjliga sommarölet från Kimito. Så sammanfattar Jonas Sahlberg, företagets VD, Kimito Brewings varumärke. Enligt Sahlberg är deras mål inte att erövra världen eller vara Finlands bästa bryggeri. Istället vill de göra bra öl som samtidigt är personligt. Och de har lyckats att göra det.

– Vi strävar efter att utvecklas hela tiden och investerar cirka tio procent av vår omsättning i företaget varje år så att vi kan förnya vår verksamhet, säger Sahlberg.

Bryggeriets tillverkningskapacitet är också äntligen tillräckligt stor för att möta den ökande efterfrågan. Kimito Brewings resultat ökade med 15 procent 2020, och det ser ut som att 2021 också kommer att bli bra. Bryggeriets lager är fullt av öl som väntar på kommande sommar och upphävandet av begränsningar.

Rabarber saison -flaskor.
Kimito Brewings bästsäljande produkt är rabarber saison, som är ett lätt och fruktig jästöl.

Nära samarbete med restauranger

Idén att starta ett eget bryggeri uppstod när Sahlberg arbetade som importör av öl och vin. Arbetsgivaren bad Sahlberg att prova brygga öl hemma så att han kunde lära sig hur bryggningsprocessen fortskrider. Han gjorde öl en gång, och det räckte för att föda tanken på att starta ett eget bryggeri.

När han grundade bryggeriet 2015 skulle det ursprungligen vara en hobby. Men nu sysselsätter bryggeriet honom och hans fru på heltid. Sahlberg brinner för att tillverka öl och det är därför som att arbete på kvällar eller på helger inte är ett tvång för honom.

– Entreprenörskap gör det möjligt att själv bestämma tempot i arbetet och utveckla verksamhet utifrån mina egna idéer, säger Sahlberg.

Sahlberg har arbetat inom restaurangbranschen hela sitt liv, vilket gör det lättare att samarbeta med restauranger. Kimito Brewings produkter säljs i Alko och i S- och K-gruppernas livsmedelsbutiker, men restaurangsamarbetet är fortfarande ett av bryggeriets viktigaste försäljningskanaler.

Den nya bryggerihallen.
Den nya bryggerihallen har också plats för en butik.

Nya förvärv med Leader-finansiering

Bryggeriet har fått finansiering från landsbygdsfonden två gånger. För första gången beviljades finansiering ungefär ett år efter start av verksamheten, då kylutrustningen förnyades och en ny tappningsmaskin köptes in för bryggeriet. Enligt Sahlberg förbättrade investeringen i tappningsmaskinen ölkvaliteten och ökade produktionskapaciteten enormt, eftersom tidigare tappades ölen för hand. Med den andra finansieringen investerades i större lokaler för bryggeriet. Den 626 kvadratmeter stora hallen har bland annat gjort det möjligt att tvätta utrustningen ordentligt.

– Vi kunde också designa de nya lokalerna själva, så behöver vi inte längre anpassa oss till små lokaler, gläder Sahlberg.

Enligt Sahlberg har investeringarna som gjorts med finansiering underlättat verksamheten. Till exempel skulle de inte ha kunnat lagra öl till salu i de gamla lokalerna.

En ny automatisk tappningsmaskin.
En ny tappningsmaskin som förvärvats med Leader-finansiering ökade bryggeriets kapacitet och förbättrade kvaliteten på ölet.

Företagets varumärke visar personlighet och öppenhet

Jonas Sahlberg arbetar på bryggeriet med sin fru Stina Meller-Sahlberg. Jonas ansvarar för försäljning, marknadsföring och ölproduktion. Stina å andra sidan ansvarar för tappning och rengöring av lokalerna.

– Vi är ett lite gammaldags par, skrattar Sahlberg. – Jag är chefen på bryggeriet och hustrun hemma, förklarar han.

Barn har också fått delta i företagets verksamhet. Sahlbergs 10-åriga son har till exempel redan designat sin första egna öl. Han designade också etiketter för milkshake-öl med mango- och hallonsmak i samarbete med företagets etikettdesigner.

Familjevarumärket kombinerar personlighet och öppenhet. Enligt Sahlberg är bryggeriet en direkt förlängning av hans personlighet. Förra året hällde de till exempel tusen liter färdig öl i avloppet, eftersom han inte tyckte att det smakade tillräckligt bra. Ölet var tekniskt av hög kvalitet, men han tyckte inte om det.

Jonas Sahlberg och en flaska av mango-raspberry milkshake öl.
Father & Son öl gjordes i samarbete med Sahlbergs 10-åriga son.

Lokal öl har en plats i sommarbornas hjärtan

Kimitoborna och öns sommarbor har mottagit bryggeriet väldigt bra, som enligt Sahlberg är det mest givande på jobbet. Många sommarbor tar också med sig nya gäster till Kimitoön varje vecka och ölen hämtas från ”vårt bryggeri”. Sahlberg säger att deras öl också ska fungera för dem som inte har tidigare erfarenhet av hantverksöl, men som fortfarande vill stödja ett lokalt företag.

Sahlberg säger dock att målet är att Kimito Brewing inte ska växa längre. I framtiden planerar de att investera i kvalitet, arbetsergonomi och kundservice istället för tillväxt.

– Nu har vi det bra här. Om vi ​​kan fortsätta göra sådana högkvalitativa produkter finns det säkert köpare för dem, säger Sahlberg.

 

Nina Maunuaho