Johanna Piipanoja

2.4.2021

Sankaritarinamme ovat olleet vuoden vaihteen jälkeen tauolla. Nyt laajennamme perspektiiviä, ja otamme esiteltävien henkilöiden joukkoon ammattikalastajien lisäksi muut kalatalousyrittäjät Saaristomerellä. Pitkäperjantain esittely vie meidät Nauvoon, jossa tehdään savun avulla taikoja!

Perheyritys Piipanoja Oy:tä johtaa nykyään 38-vuotias Johanna Piipanoja, mutta yrityksen perustivat hänen vanhempansa Kalle ja Paula Piipanoja 30 vuotta sitten. Myös nyt jo edesmenneen Kallen vanhemmat toimivat yrittäjinä, joten yrittäjyys kulkee perheessä selvästi verenperintönä.

Kalle ja Paula Piipanoja kehittivät tuotteiden reseptiikan ja valmistusprosessin ja niihin perustuvan kannattavan yritystoiminnan alusta alkaen itse. Yritys on perustamisestaan lähtien toiminut samalla paikalla Nauvon Prostvikissä. Yritys työllistää kolme vakituista ja kaksi osa-aikaista työntekijää.

Piipanoja Oy on erikoistunut kylmäsavustettujen kalatuotteiden valmistukseen. Tuoteperheeseen kuuluu tällä hetkellä kymmenkunta eri tuotetta, joiden raaka-aineena on kotimainen MSC-sertifioitu silakka sekä kasvatetuista kalalajeista kotimainen kirjolohi, norjalainen lohi, kotimainen siika ja kotimainen tai ruotsalainen nieriä. Kaikki raaka-aineet ostetaan valmiiksi perattuina ja fileoituna.

Johanna Piipanoja kertoo, että yrityksen toiminnan keskiössä on tuotteiden korkea laatu, mikä asettaa omat vaatimuksensa paitsi valmiille tuotteelle myös käytetyille raaka-aineille.

 

Kaikki työvaiheet; suolaus, savustus, siivutus ja pakkaus tehdään pääosin käsityönä, mikä osaltaan varmistaa jatkuvan laaduntarkkailun. Yritys ei kilpaile määrällä vaan laadulla, josta osoituksena ovat asiakaskuntaan kuuluvat useat huippuravintolat. Eräs näistä on ravintola Nokka Helsingin Katajanokalla.

Tuotteita myydään pääosin vakumoituina vähittäispakkauksina, mutta etenkin sesonkiaikaan tuotteita myydään myös vakumoituina palvelutiskituotteina. Yrityksen ylivoimaisesti myydyin tuote on valmiiksi siivutettu kylmäsavustettu kirjolohi.

Pääosa tuotteista myydään vähittäiskauppoihin ja ravintoloihin. Tuotteita myydään Turun seudulla yhteensä yli 30 toimipisteessä, ja yritys hoitaa myös tämän alueen jakelun itse. Yhä enenevissä määrin kysyntää löytyy myös muualla Suomessa.

Johanna Piipanoja valmistui kalatalous- ja ympäristöalan ammattilaiseksi eli iktyonomiksi Turun Ammattikorkeakoulusta vuonna 2011, mutta hän on ollut mukana yrityksen touhuissa ja toiminnassa pikkutytöstä lähtien. Nuori toimitusjohtaja katsoo tulevaisuuteen luottavaisesti, ja mielessä on ideoita yrityksen kehittämiseksi. Hänen tavoitteenaan on kehittää yrityksen toiminnasta mahdollisimman resurssitehokasta ja ympäristöystävällistä. Prosessista syntyvän jätteen määrän vähentäminen, kierrätysasteen parantaminen ja sivutuotevirtojen entistä tehokkaampi hyödyntäminen toisivat lisäarvoa myös yrityksen taloudelle. Johanna on kiinnostunut myös tuotekehittelystä, ja erityisesti vähempiarvoiset kalat kiinnostavat. ”Kotimaisen kalan ja etenkin särkikalojen käytöllä olisi myös positiivia ympäristövaikutuksia, koska siten voidaan poistaa tehokkaasti Itämerestä ravinteita”.

Kiitos Johanna ja koko Piipanoja Oy:n henkilökunta panoksestanne meidän suomalaisten kalansyöjien iloksi ja hyödyksi!

Kuvat: Valentina Morales Buschmann